fbpx

Afgelopen week ontving ik een mail van iemand die zeer enthousiast met Qigong begonnen was, maar toch ook weer was gestopt, want ‘Ik heb begrepen dat ik de Lift Qi Up Pour Qi Down minstens twee uur per dag moet doen om er voordeel van te hebben’. Graag ontzenuw ik dit soort ideeën en bied je in de serie ‘5-minuten Qigong’ handreikingen om ook met slechts een paar minuten per dag de voordelen van Qigong te ervaren.

In essentie beoefent iedereen Qigong altijd. Qigong is namelijk niets anders dan hoe we met onze energie en levenskracht om gaan. Qi is de drijvende kracht van het universum waar alles uit voortkomt. Ze wordt de energie in onze organen, de kracht in onze spieren, de wil om te bewegen en de gedachte om daar al dan niet bewust van te zijn. Alles wat je waarneemt is een vorm van Qi.

Door onze levensstijl kan het zijn dat Qi stagneert, of in ‘anti-flow’ de verkeerde kant op stroomt. Als die situatie aanhoudt, ontstaan er problemen. Bewust Qigong beoefenen helpt de Qi weer vrij te laten stromen en krachtig in je lichaam te zijn.

In ‘5-minuten Qigong #1’ hebben we gezien dat het ontspannen van je buik een goede oefening is om weer meer in je lichaam te zijn. Qi volgt jouw aandacht en stroomt dan dus ook meer jouw lichaam in. Het ontspannen van je buik kun je ieder moment dat je daaraan denkt direct doen.

Deze keer introduceer ik een kleine oefening waarvoor je het beste kunt gaan zitten, of als je dat wilt op je rug gaat liggen en dan:

  1. Leg je handen op elkaar op je navel. Als je vrouw bent leg je eerst je rechterhand neer en je linkerhand erboven op, voor mannen net andersom. Zorg ervoor dat de middelpunten van je handpalmen precies in het verlengde liggen van je navel.
  2. Oefen met je hele hand lichte druk uit op je buik en
  3. Cirkel met je handen rondom je navel, zonder dat je handen van hun plek komen. Doe maar net alsof je handen aan je huid vastgeplakt zijn, je gaat dus niet schuiven. Je cirkelt met de klok mee, dus aan de linkerkant van je navel omlaag, onderlangs naar rechts, rechts omhoog, bovenlangs naar links.
  4. Laat je aandacht rusten in je buik en blijf op deze manier je navel en buik een tijdje zachtjes masseren.
  5. En doe dat gerust met het gevoel van een zachte glimlach 🙂

In de gratis online ochtendlessen doen we deze oefening regelmatig, zoals deze van een paar weken geleden: