fbpx

Wanneer de dagen donker en nat zijn, verlang ik regelmatig naar een beetje zon. Niet voor niets plannen veel mensen in de kerstvakantie alvast hun zonvakantie voor een half jaar later. De zon brengt zowel letterlijk als figuurlijk licht in ons leven en dan zijn we als vanzelf lichter in onszelf, opgewekter. Wanneer we ons goed voelen, kunnen we veranderingen en uitdagingen veel beter aan en hebben we minder kans op depressieve en zware gevoelens. Bovendien is het misschien wel de beste ondersteuning voor een optimale gezondheid.

Maar hoe pakken we dat aan als het nog even duurt voordat het zonnetje buiten weer schijnt en we naar de kortste dag van het jaar bewegen?

Door het ons voor te stellen!

Wanneer jij je voorstelt dat je in de zon zit, het licht in je ogen schijnt en de warmte op je huid, dan weten je hersenen niet anders dan dat dit werkelijk zo is. Hoe levendiger je jouw voorstelling kunt maken, hoe meer effect.

Ons brein maakt geen onderscheid tussen dat wat we direct ervaren, en dat wat we ons voorstellen dat we het ervaren. Dit geldt zowel voor negatieve als voor positieve zaken.

Laten we beginnen met een ‘negatieve’ ervaring. Stel dat iemand iets tegen je zegt of iets doet waar je verschrikkelijk van streek raakt. Je wordt kwaad, verdrietig of angstig, Het ervaren an sich wordt verwerkt in je brein en die stuurt – afhankelijk van je reactie – bepaalde chemicaliën je lichaam in die het bijbehorende gevoel produceren. Die gevoelens in je lichaam versterken op hun beurt je gedachten over de situatie en zo kom je in een maalstroom van gedachten en gevoelens die continu door lijkt te gaan. Zelfs wanneer je het even los lijkt te laten, kan het zijn dat je er ’s nachts weer wakker van wordt en je ligt te piekeren.

Wanneer we een dergelijke negatieve maalstroom te vaak en te lang door laten sudderen in onszelf, stagneert onze energie en leggen we een basis voor klachten en onbalans.

Datzelfde gegeven kunnen we echter ook inzetten voor een ‘positieve’ ervaring. Dat doen we bijvoorbeeld door regelmatig onze Qigong beoefening te doen en zo iedere keer weer in een ontspannen en open state of mind te komen waarin we als vanzelf loslaten wat niet relevant is in dit moment.

Wat het zonnetje betreft; als ik ’s avonds op de bank zit en er naast me een lichtbron is, dan doe ik soms mijn ogen dicht, en laat ik het licht door mijn oogleden schijnen en stel ik me voor dat ik in een heerlijk zonnetje zit. Maar je kunt het natuurlijk ook op vele andere manieren vorm geven.

Voor wie nog van plan is een zonvakantie te boeken; stap in het plaatje van je reisaanbieder en voel hoe je daar gaat zitten en stel je zoveel mogelijk details daarin voor. Je lichaam reageert geheid. Daarna ook weer loslaten, zodat wanneer je die reis echt gaat maken, je ervaring ook weer helemaal nieuw en in dat moment is 😉