fbpx
De eerste keer dat ik kennis maakte met deze oefening, was ik niet direct enthousiast. Na twee weken Qigong training waarin deze oefening standaard onderdeel was van de gezamenlijke ‘morning practice’, ben ik ‘m juist enorm gaan waarderen. Zeker wanneer je zoals ik vaak achter een computer zit, als je last hebt van je schouders, wanneer je afvalstoffen wilt afvoeren en je longen en hart of je energie in het algemeen een boost wil geven, dan neem ik je graag hierin mee.

Chen Qi is één van de acht extra oefeningen die dr Pang Ming heeft geïntroduceerd in Zhineng Qigong. Het behoort dus niet specifiek tot level 1, 2 of 3 en is een soort extraatje. Laten we eerst kijken waarom we deze oefening doen:

    • Het is een korte open – en – sluit beweging waardoor je jouw interne Qi verbindt met de externe Qi van de natuur en het universum.
    • Iedere beweging brengt je hart en longen en je hele borstkas in beweging en waar beweging is, kan de Qi (weer) vrij stromen.
    • Het lymfesysteem komt in beweging wat ervoor zorgt dat afvalstoffen kunnen worden afgevoerd.
    • Het hele schoudergebied krijgt een goede doorbloeding en geeft een goede doorstroming naar je nek en je hoofd. Zelf merk ik dat het ook goed doorwerkt naar mijn oren toe.
    • Je versterkt de Qi in de onderste dantian – het reservoir voor je fysieke energie.

De oefening an sich is eenvoudig en leg ik uit in deze ochtendles:

Chen Qi beoefen je in principe staand. Mocht dat lastig zijn, kun je het ook zittend doen. Wanneer je staat, zijn je voeten tegen elkaar aan (je benen vormen één qi kolom), leun je iets naar voren en is je gewicht op het voorste deel van je voeten.

Sluit Huiyin (je perineum), trek je onderbuik iets in, ontspan je middel en je staartbeen wijst naar de grond. 

Til Baihui (je kruin) iets op en trek je kin heel lichtjes wat in. Je nek wordt lang.

Breng je armen dan naar de zijkant, til ze op tot ze een hoek van ongeveer 45 graden met je lichaam vormen en je handen ongeveer op heup-hoogte zijn. 

Til je vingers op en maak met je handen een hoek ten opzichte van je armen. Officieel is dit 90 graden, maar voor de meesten lukt dat niet helemaal en dat hoef je niet te forceren. 

Nu trek je de schouders iets naar elkaar toe, in het verlengde van de diagonale lijn van je armen. Dan duw je met je handpalmen weer naar buiten. Dit is de beweging van je lichaam die je gaat herhalen. In het begin bouw je dit langzaam op en dan vind je een sneller ritme. 

Bij deze fysieke beweging breng je ook je geest of bewustzijn in beweging. Wanneer je schouders naar elkaar toe bewegen, beweeg je jouw volle bewustzijn of aandacht naar de ruimte tussen je schouderbladen. Wanneer je handen naar buiten duwen, beweeg je jouw bewustzijn of aandacht mee naar je handen. Gezien je fysieke beweging vrij snel is, leert dit je dus ook om jouw bewustzijn en aandacht snel en bewust te bewegen. 

Tegelijkertijd kun je voorstellen dat er een verbinding is van je vingertoppen met je schoudertoppen en van de basis van je hand met de onderste dantian (het centrum in je buik). Je kunt een deel van je aandacht laten rusten in de onderste dantian. Hiermee laad je dit energiecentrum op., zodat de oefening een boost geeft aan je energie. 

Tip 1: ontspan

Richt je tijdens de oefening erop dat je heel ontspannen bent. Alles ontspant en ook je beweging ontspant.

Maar, Wabke, dit is allemaal leuk en aardig wat je vertelt, maar ik krijg enorme pijn in mijn schouders hiervan!?  Deze blik en vraag heb ik vaak gekregen en zou ik voorheen in mee gegaan zijn. Want ja, in het begin kunnen je schouders gaan protesteren. Ze voelen pijnlijk en je vraagt je af waarom je jezelf dit in godsnaam aandoet? Inmiddels weet ik dat dit slechts tijdelijk is. Wanneer dit gevoel opkomt en je jouw aandacht richt op de ontspanning en op de visualisatie en beweging van je geest zoals ik hierboven heb beschreven, gaat het weer voorbij. Ofwel, ga niet mee in die gedachten maar blijf bij jouw intentie! 

En uiteraard hoef je niets te forceren. Je kunt tussendoor je schouders even verlichting geven door de Qi en je armen op te tillen tot boven je hoofd en je hele lichaam te vullen met Qi, je handen weer te laten zakken en je Chen Qi beoefening vervolgen.  

Tip 2: glimlach

Het helpt bij Chen Qi enorm als je het doet met een grote glimlach. Alles wat je waarneemt in je lichaam, daar glimlach je naar.

In onderstaande filmpjes legt dr Pang Ming uit wat Chen Qi doet. Hij geeft details en inzichten die je verder kunnen helpen om net als vele andere mensen deze oefening te omhelzen als je meest favoriete oefening 🙂