buik onderste dantian

Energieboost #1: liefde voor je buik

Zwangere vrouwen zie je vaak liefdevol met de handen over de buik strijken. Bij mannen met bierbuiken kan er soms gekscherend tegenaan gekletst worden. En voor de rest vergeten we het meestal; de buik. Het centrum van ons lichaam.

Wist je dat je energieker kunt zijn door liefde aan je buik te geven!?

In de Oosterse geneeswijzen èn de martial arts is het een bekend gegeven. De buik heet dan ‘onderste dantian’, ‘hara’ of gewoonweg ‘energiecentrum’. Daar vinden we een ruimte en concentratie van levenskracht (qi) die essentieel is voor onze fysieke gezondheid.

Wie goed verankerd is in de buik, is goed geaard, in balans, ontspannen en je laat je niet zomaar uit je lood slaan. Maar ook geeft het een boost aan je energieniveau.

In mijn lessen geef ik er regelmatig aandacht aan en dan merk ik zelf ook altijd direct het verschil. Als de buik, die onderste dantian, goed gevuld is, voel ik me vitaal en vol energie. Dan heb ik zin in actie en kan ik bergen verzetten.

Het tegenovergestelde gebeurt wanneer je ziek bent. Als je dan de energie van je buik voelt, zit er weinig vitaliteit in. De dantian lijkt dan leeg te zijn. En dat terwijl die basis wel van belang is voor je herstel.

Hoe zorg je voor die energieboost?

Dat is heel eenvoudig. Als je bedenkt dat energie aandacht is. Want dat betekent dat je alleen je aandacht hoeft te richten om de energie te sturen. Hoe beter je dat kunt, hoe meer je jouw energie in eigen beheer kunt nemen. Dan maak je van jouw buik een krachtig energiecentrum met de omtrek van een flinke boomstam.

  1. Ontspan je buik & bekkengebied
  2. Laat je aandacht rusten in je buik
    Hiervoor kun je speciaal gaan zitten, maar je kunt het ook tussendoor doen, op ieder moment dat je eraan denkt.
  3. Masseer je buik met liefdevolle aandacht
    Leg je handen bijvoorbeeld op elkaar op je navel en laat ze eerst met de klok mee cirkelen over je buik. Je hoeft ze niet eens te verschuiven; je kunt heel eenvoudig de druk veranderen en zo een cirkel maken rond je navel. Doe het zacht. Probeer liefdevolle aandacht in je handen te brengen en laat die je buik in stromen. En als je aan andere dingen denkt; geen probleem, dan breng je net zo zacht je aandacht weer terug naar de beweging.

Is dat het? Ja hier kun je echt al een verschil mee maken. En tegelijkertijd zijn er nog veel meer oefeningen te bedenken. Je kunt namelijk ook gaan ontdekken hoe het is om vanuit dat centrum te bewegen. Op verschillende manieren.

En wat ook wel goed is om te vermelden is dat je lichaam eigenlijk een opslagvat is van de herinnering van het verleden. Vooral in de buik hebben we vaak gevoelens en emoties opgeslagen die we misschien wel het liefst zouden vergeten. Vandaar dat ik je aanraad om zacht te werk te gaan en jezelf de ruimte te geven. Dan krijg je niet alleen een energieboost, maar kan het ook leiden tot een schitterend transformatieproces.

Wil je hier meer over weten? Ontdek de gratis mini basiscursus, of vraag een strategiegesprek aan.